MANŞET

Yeşim Eyüboğlu

Yeşim Eyüboğlu

Yeşim Eyüboğlu‘nun ilk ve orta öğrenimi İstanbul’dadır. İlk tiyatro eğitimi, lise yıllarında  İstanbul’da Ali Poyrazoğlu – Korhan Abay Tiyatro Atölyesi’ndedir. Lisansını Ankara’da G.Ü. İİBF Kamu Yönetimi alanında tamamlar.

Henüz öğrenciyken 1988 yılında Tiyatro Özgün Deneme(TÖD)’yi kuran Yeşim Eyüboğlu, edebi metinlerden sahneye uyarlamalar yapar. Bunlardan bazıları;

Sıfır Noktasındaki Kadın (Neval El Saaddavi)
Doğmamış Çocuğa Mektup (Oriana Fallaci)
Bir Yufka Yürekli (Dostoyevski)
Bir Kadın Bir Oda Bir Söz (Virginia Woolf’un öykü ve romanlarından, günlükleri ve makalelerinden Eyüboğlu’nun oluşturduğu biyografik belgesel dramadır)

Kendi yazdığı ilk oyunu olan SIR için Hollanda’dan yönetmenlik yapmak üzere çağrı alır. “Sır” Flemenkçe’ye çevrilir ve Rotterdam Dans Akademisi de dahil olmak üzere Türk-Hollanda ortak yapımı olarak Hollanda’da değişik kentlerde gösterime sunulur (2003). “Mystery” adıyla çevrilen bu oyun, Doğu’dan Batı’ya göç eden iki kahraman üzerinden göçmen dünyasının kapısını açar. Sır, Anadolu inançları ve azınlık psikolojisi ile ilgilenen bir çalışmadır.

Eyüboğlu, 2002’den başlayarak uzun yıllar TRT Radyo1’de Popüler edebiyat dünyası karşısında “tersleşen karşı-medyatik yeltenişler” olarak ifade ettiği Edebiyat ve Edebiyatın Arka Sokakları adlı köşeyi hazırlar ve sunar. Yeşim Eyüboğlu, ETHOS Ankara Uluslararası Tiyatro Festivali’nin proje sahibidir ve uygulayıcıları arasında yer alır.

Yayımlanmış Edebi Eserleri:
Öyküden Çıktım Yola (262 yazardan Minimal Öyküler) 2014, İstanbul, Aylak Adam Yayınları
Gece Öyküleri / On Öykü On Öykücü 2002, İstanbul, Can Yayınları
Cinnet Misafirleri  2002, 2007 İstanbul, Can Yayınları
Geleceğini Biliyordum 1998, İstanbul, (İnkılap Kitabevi Öykü Büyük Ödülü)

1998’de 35. Belgrad Uluslararası Yazarlar Buluşması’na “Küreselleşen Dünya, Derinleşen Çatlak, Edebiyatın Zayıflığı” başlıklı bildirisi ile katıldı.

2007’de GÖÇ ve Kadın başlıklı uluslararası sempozyuma “Islamafobia ve Göçmen Müslüman Kadın Kalemler” başlıklı tebliğini sundu.

2008’de Frankfurt Kitap Fuarı kapsamında Eyüboğlu’nun bildirisi bu defa, “Platon’ist Sürükle(N)me Ağı Olarak Göç: İkilikler Arenası” adını taşıyordu. (Türk Edebiyatında Kültürel Tartışmaların Odağında Kadın / Almanya’da Türk ve Kadın Olmak/ Berlin)

Radikal İKİ’de 2004 yılında yazdığı Sanat Yapma Hakkı başlıklı yazısında Sanatı İzleme Hakkı ifadesini kullanarak hukuken kollanmasını istediği ‘izleyici hakkı’na vurgu yaptı.

Radikal İKİ, Milliyet Kitap, Tiyatro Gazetesi, Sahne, E Edebiyat, AdamÖykü, Bugünden Dergisi gibi çeşitli yerlerde yazdı. Tiyatro Özgün Deneme’de bir alt birim olarak Öykü-Tiyatro Araştırma Laboratuvarı‘nı kurdu.

İstanbul Barosu tarafından düzenlenen “Töre, Şiddet ve Kadın” konulu panel sunumlarından hareketle sahneye koyduğu Yüzleşme‘de “soğuk oyunculuk” adını verdiği oyunculuk tasarısını belirginleştirdi.
(Güney Dergisi, 2015 sayı 74, )

Yorumlar

Bir yorum yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yukarı