Bağlantıda kalın

Karma Sergi: İstem Dışı Körlük

Geçtiğimiz günlerde, Ocak’tan itibaren Cda-Projects ve Galeri Zilberman’ın tek isim(Galeri Zilberman) altında, yine Mısır Apartmanı’ndaki 2. ve 3. katlardaki mevcut mekanlarında faaliyet göstereceğini duyuran Galeri Zilberman, 11 Ocak-22 Şubat tarihleri arasında “İstem Dışı Körlük” isimli bir karma sergi düzenliyor.

Işın Önol’ün küratörlüğünü gerçekleştirdiği 2. kattaki sergide; Sophie Dvořák, Şakir Gökçebağ, Berat Işık, Claudia Larcher, Bernd Oppl, Liddy Scheffknecht ve Aylin Tekiner’in çalışmaları yer alıyor.

“İstem dışı körlük” terimi psikolojide türetilmiş ve deneğin dikkati başka bir görevle, olayla veya nesneyle meşgul olduğu için, gözle görülebilir olan beklenmedik bir nesneyi farketmedeki başarısızlığından bahsetmekte. Bu fenomen bir görme bozukluğundan veya yetersizliğinden kaynaklanmıyor.

Galeri Zilberman’daki sergi; medya, politika ve reklam endüstrisinin, “özgür seçim”in farkındalığını manipüle eden baş aktörler olduğuna odaklanıyor ve fiziksel, sosyal ve zihinsel açılardan, görme duyusunun bu manipülasyon süreçlerindeki rolünü sorunsallaştırıyor. Sergideki sanatçılar, görünebilirlik ve algı kavramları ile bağlantılı olarak çeşitli stratejiler geliştirmekteler.

Sophie Dvořák’in çizimlerinde; adaleti, adaletsizliğin normal hale getirilişini ve bunun sosyal sonuçlarını nasıl algıladığımız hakkında politik sorular beliriyor; diğer tarafta, Claudia Larcher’ın video animasyonu mekansal algımıza meydan okuyor. Berat Işık’ın videoları görünmezlik ve ötekilik arasındaki güçlü bağlantı ile ilgilenmekte: “Karanlıkta Dans” izleyiciye sosyal körlük kavramını hatırlatıyor; “Gözü Tamamen Kapalı” ise kitleleri kör tutmanın mekanizmalarını gösteriyor. Diğer yandan, “Kıyamet Lütfen”, görme duyusunu ortadan kaldırmaya karar veren, bastırılmış öteki’yi temsil eden bir aileyi canlandırıyor.

Mekana özel enstalasyonunda Şakir Gökçebağ, malzemelerde ve gündelik nesnelerde gömülü olan olası anlamları yerinden oynatıyor. Fotoğraf çalışması “İsimsiz (Yapraklar)”da, dijital olarak rötuşlamak yerine, çekimini yaptığı nesneleri direkt olarak manipüle ederek optik ilüzyonlar yaratıyor.

Liddy Scheffknecht’in videosu “Outshine”da bir futbol karşılaşması, sahadaki oyuncuların gölgelerine indirgeniyor. “Crop” başlıklı çalışması ise izleyenlerin dikkatini dağıtarak, aslında hiçbir alakası olmayan bir gölge ile bir sahte nesneyi birbirine bağlıyor.

Performans aktivitesi ile Aylin Tekiner, bilgi manipülasyon süreçlerine katkıda bulunuyor.

Bernd Oppl’un “Açısal Alan” versiyonu ise algının öznelliği ve sanal mekan ile otonom nesne arasındaki etkileşimi ile ilgili soruları irdeliyor. “Hasta Bina” ve “Gecikme Odası” başlıklı çalışmaları izleyicilerin mimari mekan algısını değiştirirken, “Otel Odası” bir adım daha ileriye giderek, ilk bakışta göze çarpmayacak bir şekilde yavaşça donan kişilerüstü bir otel odasını sunuyor.

Etkinlik : Karma Sergi
Tarih     : 11 Ocak 2014
Mekan   : Galeri Zilberman, 2. Kat
Adres    : İstiklal C. Mısır Apt. No: 163 K:3 D:10 Beyoğlu, İstanbul

Yorumlar