Bağlantıda kalın

Genel

"La La La İnsan Adımları" Sergisi

İstanbul Modern, Hollanda ve Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin 400. yılı kutlamaları kapsamında La La La İnsan Adımları: Boijmans Van Beuningen Müzesi Koleksiyonundan Bir Seçki başlıklı sergiye ev sahipliği yapıyor. 16 Şubat – 6 Mayıs tarihleri arasında İstanbul Modern Süreli Sergiler Salonu’nda yer alacak sergi, 1849 yılında kurulan, Hollanda’nın dünyaca tanınmış Boijmans Van Beuningen Müzesi’nin Direktörü Sjarel Ex’in koleksiyonlarındaki 140 binin üzerindeki yapıt arasından İstanbul Modern için hazırladığı özel bir seçkiyi içeriyor.

Klasik dönem, modern ve çağdaş sanatın tanınmış isimlerini bir araya getiren sergide, farklı coğrafyalardan 28 sanatçının resim, çizim, yerleştirme, baskı, fotoğraf ve videolarından oluşan 53 çalışma bulunuyor. İstanbul Modern’in Boijmans Van Beuningen Müzesi ile işbirliği, 10 Mart’ta Rotterdam’da açılacak İstanbul Modern – Rotterdam başlıklı sergi ile sürecek.

Boijmans Van Beuningen Müzesi ile işbirliğiyle, Hollanda Kraliyeti’nin katkılarıyla gerçekleşen serginin destekleyici sponsorluğunu Fibabanka, görüntü ve ses sistemleri sponsorluğunu ise LG Electronics üstleniyor.

İnsan ilişkilerine odaklanan bir sergi

Küratörlüğünü Sjarel Ex’in üstlendiği sergide, Bruce Nauman, Vito Acconci ve Cindy Sherman gibi çağdaş sanat tarihine geçmiş usta isimlerin yanı sıra müzenin koleksiyonundan 16. Yüzyıl ressam ve baskı ustalarının ender bulunan çalışmalarına yer veriliyor.

Sergiye ayrıca her biri dünya çapında ses getiren projeleriyle ün yapan uluslararası isimler katılıyor. Çin’den Yang Fudong, Hollanda’nın ünlü video sanatçısı Aernout Mik ve moda fotoğraflarıyla tanınan Inez Van Lamsweerde, Güney Afrika’nın dünya çapındaki video ve fotoğraf ustası Zwelethu Mthethwa ve Fransa’nın yeni yıldızı Cyprien Gaillard bunlardan bir kaçı.

La La La İnsan Adımları, bugünün dünyasında insan ilişkilerine odaklanan bir sergi. İnsanlık, insan ilişkileri ve hayatla başa çıkma çabamıza dair pek çok konuya tarihsel, kişisel ve toplumsal bağlamda karşılıklar sunuyor. Bu nedenle, sergi “insan”ı başlangıç noktası olarak kabul ediyor. Bir yandan bireyin kendi kişisel sorunlarına yanıt bulma arzusunu incelerken, öte yandan insanların toplumsal alanda karşı karşıya gelme biçimlerini sorguluyor.

Sergi, başlığını Kanadalı çağdaş dans topluluğu La La La Human Steps’ten ödünç alıyor. Topluluğun serginin farklı noktalarında karşımıza çıkan performansı Amelia, insanların birbiriyle karşılaşmalarını anlatıyor. Hayata karşı iyimser ve cesur bir tutumun metaforu olabilecek nitelikteki performans, sergide bir leitmotif olarak yer buluyor.

İnsanların bazı ortak sorularını gündeme getirerek yanıtlar önermeye çalışan sergide yer alan sanatçılar şunlar: Vito Acconci, Bas Jan Ader, Yael Bartana, Sebald Beham, Erhard Schön, Niklas Stoer, John Bock, David Claerbout, Pieter Coecke van Aelst, Peter Feiler,Yang Fudong Cyprien Gaillard, Šejla Kamerić, Paul Kooiker, Inez van Lamsweerde, Erik van Lieshout, Aernout Mik, Melvin Moti, Zwelethu Mthethwa, Bruce Nauman, Joachim Patinir, Anri Sala, Cindy Sherman, Marijke van Warmerdam, Andro Wekua, Guido van der Werve, Sylvie Zijlmans, Melvin Moti, Zwelethu Mthethwa, Bruce Nauman, Joachim Patinir, Anri Sala, Cindy Sherman, Salla Tykkä, Marijke van Warmerdam, Andro Wekua, Guido van der Werve, Sylvie Zijlmans.

La La La Human Steps’in performansı Amelia

Boijmans Van Beuningen Müzesi Direktörü ve küratörü Sjarel Ex, basın toplantısında 163 yıllık müzenin 140 binden fazla yapıt içeren koleksiyonundan seçtiği klasik ustaların yapıtlarıyla güncel sanatçıların çalışmalarını bir araya getiren sergiyle, “bugünün sanatını sergilemek istediğini” söyledi: “İstanbul Modern ile paylaştığımız ortak odak noktası bu alan; Klasik Ustalar’ın resimlerini sergilemek istememin sebebi ise Museum Boijmans Van Beuningen’in sanatı hep çağlar ve disiplinlerarası farkların ötesine geçen bir süreklilik olarak görmeye çalışmış olması. İnsan ilişkilerinin –yani insanlar arası yakın temasların- koleksiyonlarımızda yer alan her yüzyıl ve disiplinden yapıtlarda sık sık karşımıza çıkan bir konu olduğunu düşündüm. Türkiye ve Hollanda halkları arasındaki ilişkilerin 400. yılı kutlamaları için de bundan daha uygun bir tema bulunamazdı.”

Sjarel Ex, sergideki temalarla, sanatçılar ve benimsedikleri konumlar arasında sayısız karşılıklı ilişkinin ve yapıtların birbiriyle ilişkisinin başlı başına önemli ve zengin bir kaynak oluşturduğunun altını çizdi:“La La La İnsan Adımları, insan ilişkileri, insanlar arasındaki çatışmalar, arzu, başarısızlık, umutsuzluk ve zaaf hakkında bir sergi. Temalar bizim kadar, sanat kadar eski. Hayatla başa çıkma çabamız kadar eskiye dayanan bu konulara tarihsel, kişisel ve toplumsal bağlamlarda karşılıklar bulmak mümkün. Bunu biraz daha kişisel bir vurguyla ifade etmek için, Kanadalı dans kumpanyası La La La Human Steps’in bir performansını sergiye dahil ettim. Amelia özel bir hayranlık beslediğim bir çalışma ve koreografisini Édouard Lock’un yaptığı on dört parçalık nefes kesici güzellikte bir diziden oluşuyor. Bu performans iyimser ve cesur bir yaklaşıma dair bir metafor ve sergiyi insanlar arası karşılaşmalar ve hayatlarımızı birlikte yaşayabilmemize dair bir anıt olarak algılamamız için tasarlanmış hümanist bir rehber. Kulağa ne kadar erdemli ve ahlaki gelirse gelsin, Amelia’yı bir tür mutlu yaşam rehberi ve iyimser bir gerçeklik olarak değerlendirmeliyiz.”

İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı, Hollanda ve Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin 400. yılı kutlamaları kapsamında, Boijmans Van Beuningen Müzesi ile ortaklaşa sergi düzenlemekten dolayı büyük mutluluk duyduklarını belirterek, “İnsan kültürünün ötekisiz olamayacağını gözler önüne seren La La La İnsan Adımları, günümüz sanat haritasında önemli bir yere sahip ve birçoğu Türkiye’de ilk kez sergilenecek olan isimlerden oluşuyor” dedi.

Oya Eczacıbaşı, Boijmans Van Beuningen Müzesi ile işbirliği çerçevesinde 10 Mart – 10 Haziran 2012 tarihleri arasında Rotterdam’da açılacak İstanbul Modern – Rotterdam başlıklı sergiyle Türkiye çağdaş sanatının önemli örneklerini izleyiciyle buluşturacaklarını dile getirdi: “İstanbul Modern’in 2009 yılından bu yana dünyanın önemli kentlerinde düzenlediği koleksiyon sergilerinin devamı niteliğini taşıyan bu sergi, 70’li yıllardan günümüze Türkiye’de çağdaş sanatın dönüşümünü yansıtan çalışmalarla müze koleksiyonundan küçük ama etkili bir seçkiyi içeriyor.”

Hollanda Kraliyeti Başkonsolosu Onno Kervers, La La La İnsan Adımları: Boijmans Van Beuningen Müzesi Koleksiyonundan Bir Seçki sergisinin Hollanda ve Türkiye’nin diplomatik ilişkilerinin 400. yılını kutladıkları bu özel yılda gerçekleşen en büyük kültürel etkinliklerden biri olduğunu belirterek, “400 yıl önceki bir tarihi olayı kutlarken aynı zamanda ileriye de bakmak ve bu uzun soluklu ilişkiden ortak bir geleceğin zemini olarak faydalanmak önem taşıyor. Modern sanat, toplumumuzla ilgili sorular sormamızda ve gelecek vizyonumuzu biçimlendirmemizde önemli bir rol oynar. Eşsiz bir modern sanat platformu olan  İstanbul Modern’in bu sergi için ülkemde aynı rolü üstlenen Boijmans Van Beuningen ile ortaklaşa çalışmasından büyük memnuniyet duyuyorum” dedi. Onno Kerves, bu serginin kültürel diyalog ve işbirliğinin yanı sıra Hollanda ve Türkiye arasındaki ilişkileri de geliştireceğine inandığını ifade etti.

Tarihsel, Kişisel ve Toplumsal Karşılaşmalar

La La La İnsan Adımları: Boijmans Van Beuningen Müzesi Koleksiyonundan Bir Seçki, ‘Ben’ ve ‘Biz’ kavramlarını, Tarihteki Karşılaşmalar, Kişisel Karşılaşmalar ve Toplumsal Karşılaşmalar başlıklı üç ana bağlamda ele alıyor.

Tarihteki Karşılaşmalar başlığında yer alan klasik dönem ustalarının resim, baskı ve çizimlerinden oluşan yapıtlar, serginin tarihsel temelini belirliyor. 16. Yüzyılın seyyah sanatçı fikrine vurgu yapan resim ve baskılar aynı zamanda birer tarihi belge niteliği taşıyor. Bu bölümde her biri bugünün dünyası için tarihi referanslar barındıran ve merak, endişe, korku, şiddet, günah ve başarısızlık gibi konuları işleyen büyüleyici yapıtlar bulunuyor.

Kişisel Karşılaşmalar başlığında dünyanın çeşitli yerlerinden sanatçılar, insanlık durumu ya da insanlık yazgısı hakkında sorular soruyor. Çalışmalarıyla bilinçaltı, korku, yalnızlık, açgözlülük, öfke ve şehvet gibi insani duyguları ve bireyin kişisel sorunlarına yanıt bulma arzusunu anımsatıyorlar. Bu bölümdeki yapıtlar, olumlu ya da olumsuz pek çok duygunun, insan olarak hepimizin vazgeçilmez bir parçası olduğunun altını çiziyor.

Toplumsal Karşılaşmalar ise bireylerin birbirleriyle kamusal alanda karşı karşıya gelme biçimlerine bakıyor. Buradaki yapıtlar günümüzde insanların toplum içinde kurduğu ilişkileri ve toplum içinde karşılaşmaların yol açtığı çatışmaları inceliyor. Karşılaşma, yüzleşme ve çatışma biçimlerini farklı bakış açılarıyla ortaya koyuyor.

İstanbul Modern- Rotterdam

İki müzenin ortaklığının ikinci ayağını Rotterdam’da düzenlenecek İstanbul Modern – Rotterdam başlıklı sergi oluşturuyor. İstanbul’un kardeş şehri Rotterdam, Avrupa’nın en büyük limanına sahip olması sayesinde önemli bir buluşma noktası. İstanbul Modern’in 10 Mart – 10 Haziran tarihlerinde Boijmans Van Beuningen Müzesi’nde açacağı İstanbul Modern – Rotterdam başlıklı sergi, Avrupalı izleyiciyle Türkiye çağdaş sanatının önemli örneklerini buluşturmayı hedefliyor.

Sergi, İstanbul’u çağdaş sanatın merkezinde yeni bir kıta olarak tanımlarken 70’li yıllardan günümüze Türkiye’de çağdaş sanatın dönüşüm ve değişim dinamiklerini inceliyor. Küratörlüğünü Levent Çalıkoğlu’nun yaptığı sergide, Ramazan Bayrakoğlu, Taner Ceylan, Nezaket Ekici, Ayşe Erkmen, İnci Eviner, Nilbar Güreş, Balkan Naci İslimyeli, :mentalKLİNİK, İrfan Önürmen, Sarkis, Hale Tenger, Canan Tolon, Fatma Tülin ve Nil Yalter’in yapıtları yer alıyor.

Sergiden kareler için:

http://maroon.com.tr/galeri/insan-adimlari-sergisi

Yorumlar