Resim

Remzi Raşa

Remzi Raşa

1928’de Hatay Kırıkhan’da doğan ressam Remzi Raşa resim çalışmalarını halen Paris’te sürdürmektedir.

Annesi ve babası doğumundan önce boşanan Remzi Raşa ailenin bir yakınına emanet edilir. Devamlı resim yapan evin oğullarından birini bıkmadan usanmadan izler.

1937 Annesi yeniden evlenince annesinin yanına yerleşir. Üvey babası önemli bir Kürt aşiretinin reisidir. Üvey abisi ile birlikte bir yıl boyunca bir Suriye okuluna giderler. Fransızca kitaplarda çeşitli tabloların reprodüksiyonlarını keşfeder. İlkokuldaki resim derslerinde yeteneği filizlenmeye başlar.

1940 yılında annesinin ilgisizliğinden dolayı; babası ile üvey annesinin yanına yerleşir. Düzenli olarak Kırıkhan çarşısına inip köylülerin dünyasını gözlemler. 1941 yılında Antakya’da ortaokulu okurken Mozaik Müzesi’ni keşfeder, buradaki eserler onu büyüler. 1944 yılında ilk yağlı boya tablosu olan bir arkadaşının portresini karton üzerine yapar.

Küçük yaştan itibaren resimle ilgilenen Raşa, toprak boylarını bezir yağı ile karıştırıp benzinle incelterek resim boyası yapmayı öğrenir. İlk resim sergisini Hatay’da Halkevinde henüz 17 yaşındayken açar.

1947 yılında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’ne girer, 1950-1952 yıllarında “On’lar” grubunda yer alır.  Yazları Kırıkhan’a gelerek hasat zamanı çalışır ve abisinden aldığı harçlıklarla İstanbul’daki eğitimine devam eder.

1953’te Fransa’ya yerleşir. Buradaki sanat müzelerini gezer. İlk yıllarda geçimini sağlamak için inşaatlarda çalışır. 1955 Paris’te Galerie La Hune’de gerçekleşen bir grup sergisinde gravürleri yer alır. Ertesi yıl kentin en avangard galericilerinden Iris Clert Remzi Raşa’yı da bir karma sergiye davet eder.

1965 İlk kez Fikret Mualla’yı ziyaret etmek üzere gittiği Alésia mahallesi, Rouet Çıkmazı’ndaki halen kullandığı atölyesine yerleşir. Bunu izleyen neredeyse yarım asır boyunca Fransa’nın önemli kentlerinde, İtalya’da, İsviçre’de ve Almanya’da sergiler açar. Sanatçının tabloları da birçok önemli koleksiyonda yer almaktadır.

Remzi Raşa yaptığı bir söyleşisinde, resimlerindeki karamsarlık, karanlık ve içine kapanıklığı şu şekilde açıklar: “Sevinci, neşeyi dile getirmek benim konum değil. Kendi insanlarım böyle değil ki… Ben, bana en yakın olanı seçerim. Empresyonistler neşeli resim yaptılar. Ben o kadar uzağım ki bu duygulardan. Buradaki insanlardan kendi memleketime en yakın olanları konu olarak seçerim.”

Sanatçının Çalışmalarından Örnekler İçin: http://www.maroon.com.tr/galeri/Remzi-Rasa

Yorum Yapmak İçin Tıklayın

Bir Yorum Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yukarı
Download Premium Magento Themes Free | download premium wordpress themes free | giay nam dep | giay luoi nam | giay nam cong so | giay cao got nu | giay the thao nu