Robert Altman

Robert Altman, lisedeyken basit kayıt cihazlarıyla ses kayıtları yaparak “show dünyası”na adımını attı. Daha sonra askeri okula devam eden ve II. Dünya Savaşı’nda yardımcı pilot olarak görev yaptıktan sonra 50’li yıllarda  çalıştığı küçük şirkette belgesel, eğitim ve reklam filmleri çekerek sinema hakkında ilk bilgilerini elde eden Altman’a, 1955’te başlayan dönemde bir dizi bağımsız filmin ardından Alfred Hitchcock şans vermiş ve yönetmen, televizyon için çalışmaya başlamış.

1969’da Kore Savaşı’nda bir sağlık biriminin öyküsünü anlattığı “M.A.S.H.”i yönetmesi için teklif gelince ilk önemli başarısını ve ilk Oscar adaylığını kazanan Altman, “McCabe & Mrs. Miller”da western türüne yenilik getirirken, “The Long Goodbye” ile prestijini arttırmış.

“Images”, “Thieves Like Us” ve “California Split”, onun öyküleme tekniklerinin oturmasını sağlarken, “Nashville” bizi, Amerikan country müziğinin kalbinin attığı yere götürüyor ve Amerika’daki mozaiğin bir kesitini alıyordu. Bir Oscar adaylığı daha kazanan Altman daha sonra “Sitting Bull’s History Lesson”, “3 Women” ve “A Wedding”e imza atacaktı. “A Perfect Couple”, “Quintet” ve “H.E.A.L.T.H”, Altman’ın popülarizmden uzaklaştığı filmler oldular. Altman’ın ticari yola dönme çabası “Popeye” ise hüsranla sonuçlandı.

80’ler Altman sinemasının sönük geçtiği yıllar oldu. 1992’de ise Altman, yeniden ilgi odağı olacaktı. Michael Tolkin’in romanından uyarlanan “The Player – Oyuncu” ona yıllar sonra bir Oscar adaylığı ve Cannes Film Festivali’nde en iyi yönetmen ödülünü getirdi. “Oyuncu”yu Raymond Carver’ın öykülerinden uyarlanan 3 saatlik “Short Cuts – Sosyeteden İnsan manzaraları” izlerken, Altman 4. kez en iyi yönetmen Oscar’ına aday gösterilecektir. Moda dünyasına daldığı “Prêt-à-Porter – Hazır Giyim”i Paris’te çeken Altman, 1996’da doğduğu şehir olan “Kansas City”ye döndü. 1998’de “The Gingerbread Man – Kaybetme Zamanı”yla polisiye türüne bir saygı durşunda bulunurken, 1999’da “Cookie’s Fortune – Kurabiyenin Talihi” ve 2000’de de “Dr. T & The Women – Dr. T. ve Kadınları”na imza attı.

Altman, dev kadrolu filmlerin(“Brewster McCloud”, “Nashville”, “A Wedding”) yanı sıra, tek oyunculu filmler (“Secret Honor”) de yönetti; “M*A*S*H” ve “California Split”te erkek dostluklarını ele alırken, “Images”, “Three Women” ve “Come Back To The Five and Dime”da kadın duyarlılığına şapka çıkardı. “McCabe & Mrs. Miller”da western türüne hayat verirken, “The Long Goodbye” ve “The Gingerbread Man – Kaybetme Zamanı”nda dedektif filmlerine, “Vincent & Theo”da biyografik filmlere göz kırptı. Tür denemelerinden “Popeye” ile çizgi-roman sınırlarına ulaşırken, “Streamers” ve “Fool For Love – Aşk Delisi”nde tiyatro, “Aria”da opera ve “Tanner ’88″de çağdaş politikaya daldı.

Dr. T and the Women – Dr. T Ve Kadınları (2000)
Cookie’s Fortune – Kurabiyenin talihi (1999)
The Gingerbread Man – Kaybetme Zamanı (1998)
Jazz ’34 (1996) Kansas City (1996)
Prêt-à-Porter – Hazır Giyim (1994)
Black and Blue (1993)
Short Cuts – Sosyeteden İnsan Manzaraları (1993)
The Player – Oyuncu (1992)
Vincent & Theo (1990)
Aria (1987)
Beyond Therapy (1987)
Fool for Love – Aşk Delisi (1985)
O.C. & Stiggs (1985)
Secret Honor (1984)
Streamers (1983)
Come Back to the Five and Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean (1982)
Popeye (1980)
H.E.A.L.T.H. (1979)
A Perfect Couple (1979)
Quintet (1979)
A Wedding (1978)
Üç Kadın (film, 1977)
Buffalo Bill and the Indians
Sitting Bull’s History Lesson (1976)
Nashville (1975)
California Split (1974)
Thieves Like Us (1974)
McCabe & Mrs. Miller (1971)
Brewster McCloud (1970)
M.A.S.H (1970)
That Cold Day in the Park (1969)
Countdown (1968)
Pot au feu (1965)
United States Marshal (1959)
The James Dean Story (1957)
The Delinquents (1957)
The Perfect Crime (1955)
Better Football (1954)
The Builders (1954)
The Last Mile (1953)
King Basketball (1952)
Modern Football (1951)

Oylamak ister misin?

0 puan
Upvote Downvote

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading…

0

Comments

0 comments

Stanley Kubrick

Turgut Uyar